Nastavení cookies

Soubory cookies a další technologie nám pomáhají si uvědomit, co je pro vás důležité a o co máte zájem. V nastavení si můžete vybrat, které cookies můžeme používat. Svůj souhlas můžete kdykoliv odvolat.

Přečtěte si naše zásady o zpracování osobních údajů... 

Vždy aktivní

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Žádné cookie na odiv

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Žádné cookie na odiv

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Žádné cookie na odiv

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Žádné cookie na odiv

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Žádné cookie na odiv

Ústí nad Labem, 25. června 2024

Zastupitelstvo Ústeckého kraje včera, 24. 6. 2024, schválilo návrh na vymezení koridoru pro vysokorychlostní trať (VRT) na území kraje. Přestože byl návrh většinou zastupitelů a zastupitelek přijat, Piráti hlasovali proti. 

Postoj pirátského zastupitelského klubu se nedá chápat jako odpor proti VRT, nemůže ale opomenout otázky, které projekt v současné podobě nechává nezodpovězeny – stejně tak hrozby, které kvůli aktuálnímu stavu projektu visí ve vzduchu.

Jiří Baudis, předseda Kontrolního výboru a zastupitel za Piráty, vyjadřuje jasný postoj k současné podobě návrhu. „Pirátský klub není proti realizaci vysokorychlostní trati jako takové. Naopak, v tomto projektu vidíme obrovský potenciál pro rozvoj našeho kraje. Nicméně, návrh, jak je předložen, není dostatečně ambiciózní a nereflektuje skutečné potřeby naší oblasti,“ uvádí Baudis.

Baudis kritizuje, že současná trasa nenaplňuje definici vysokorychlostního spojení, nepřevádí těžkou nákladní dopravu z kaňonů Labe a nezohledňuje urbanistický či rozvojový potenciál větších i menších sídel na území kraje. 

„Projekt by měl být přepracován tak, aby skutečně odpovídal potřebám moderní infrastruktury a regionálního rozvoje. Současný návrh je spíše polovičatým řešením,“ dodává Baudis.

Krajská zastupitelka Kateřina Stojanová také zdůrazňuje potřebu lepšího procesu při plánování VRT. „Všichni chceme VRT, ale způsob, jakým se nyní prosazuje, je špatný. Správa železnic začala komunikovat pozdě a potřebná diskuze s dotčenými obcemi byla nedostatečná a chaotická. Bez zdůvodnění se měnily varianty trasy a několikrát byly poskytnuty nesprávné informace, například o poměru nákladní a osobní dopravy,“ uvádí Stojanová. „Nikdo se nesnaží zablokovat VRT jako takovou, ale chceme obnovu a perfekci procesu vyjednávání.“ 

Piráti v Ústeckém kraji se obávají smršti žalob a obstrukcí kvůli současnému stavu projektu s tím, že výsledná varianta může být nakonec zásadně zpožďována mnohdy oprávněnými obavami a z nich plynoucími průtahy ze stran zájmových i odborných skupin a veřejnosti. Piráti věří, že na tak obrovském projektu by měla panovat větší shoda a měly by být nabídnuty dostatečné záruky nebo dostatečná odškodnění všem zainteresovaným stranám.