Na minulém jednání Zastupitelstva došlo ke stažení materiálu “VOŠ, SPŠ a SOŠ služeb a cestovního ruchu, Varnsdorf – středoškolský kampus s novým administrativním sídlem školy“ předkladatelem radním Riegerem. Zastupitelstvo tak o tomto záměru nerozhodlo. V následujících týdnech došlo k opětovnému projednání tohoto materiálu a budoucnosti středoškolského kampusu ve Varnsdorfu na jednání Výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost a Komise investiční a majetková.
Naši zástupci na obou jednáních opět prezentovali naše stanovisko a možné postupy, jak tuto investiční akci realizovat. Jako ideální řešení, které by garantovalo kvalitní výsledek po stránce urbanistické a architektonické, jsme navrhovali vypsání architektonické soutěže. Kraj tak měl možnost ukázat benefity soutěžení a být inspirací pro samotnou obec, která v minulosti u řady důležitých záměrů rovněž cestou architektonické soutěže nešla.
Diskuze na Komisi investiční a majetkové pouze k tomuto bodu zabrala přes hodinu času. Diskutovalo se o benefitech a také různých typech architektonických soutěží. Kolem architektonických soutěží bohužel stále panuje řada mýtů, které je potřeba vyvracet. Strach z neznámého a časté dezinformace jsou bohužel příčinou nízkého počtu soutěží v současnosti, i když byly v minulosti hojně využívány a osvědčily se jako nástroj garantující kvalitu a úsporný k veřejným financím.
Hlavním argumentem proti vypsání architektonické soutěže na středoškolský kampus ve Varnsdorfu byl strach z prodloužení celé akce a nedodržení harmonogramu. Harmonogram vzešlý z vypracované studie je velmi obecný (2020 – 2022 – zpracování projektové dokumentace; od 2023 – realizace stavebních prací dle etap a předpokládaného časového harmonogramu doporučeného z projektové dokumentace), upozorňovali jsme tak na možnost, že může dojít k překročení daných lhůt.
Je nutné si uvědomit, že investiční akce těchto rozměrů výrazně zasáhne do struktury a podoby města a vytvoří prostředí, které budou občané užívat po další desítky let. Z toho důvodu je pro nás priorita číslo jedna kvalita. I za cenu drobného prodloužení časového harmonogramu. Za největší riziko považujeme prodloužení celé akce dle současného plánu i bez vypsání architektonické soutěže.
I přes naši snahu a vyvrácení všech mýtů okolo soutěží oba poradní orgány doporučily realizovat investiční záměr v současné podobě bez architektonické soutěže. Myslíme si, že u investice přes 400 milionů by se mělo jednat o standard a naše aktivity směřují k tomu, aby se tento standard opravdu nastavil.
Současné krajské vedení slibuje do budoucna více architektonických soutěží, což jako Piráti kvitujeme. Obavu ovšem vzbuzuje fakt, že i v budoucnu může dojít k rozhodování na základě mýtů, které v kruzích politiků i úředníků stále kolují – “je to drahé, trvá to dlouho, nezaručuje to kvalitu apod.” – i přesto, jak snadno je lze vyvrátit. Do budoucna tak jako Piráti budeme pracovat na větší osvětě, aby došlo k rozhodování na základě dat a faktů, nikoliv dezinformací a mýtů. Věříme, že výsledek soutěže na okolí jezera Milada či budoucí Transformační centrum prokážou kvalitu a smysluplnost soutěží. Do budoucna budeme u důležitých, krajských, rozvojových záměrů apelovat na vypsání architektonických soutěží a věříme, že se náš kraj konečně začne rozvíjet tím správným směrem a nebude pokulhávat na chvostu republiky.
Lukáš Ryšavý
člen Výboru pro kulturu a památkovou péči, zastupitel Ústeckého kraje
Autorům středoškolskému kampusu ve Varnsdorfu
je architektura města a úcta k jeho urbánní historii neznámým pojmem
Je třeba kvůli kampusu odepsat i vzhled nejcennější historické lokality města?
Rádi bychom, jako spolek působící ve Varnsdorfu, poděkovali zastupitelům Ústeckého kraje z Pirátské strany za to, že na zasedání pléna Zastupitelstva ÚK s pochopením nastolili podstatu problému přípravy projektu středoškolského kampusu ve Varnsdorfu, na který Ústecký kraj plánuje vynaložit částku víc než 433 milionů korun.
Byli jsme v reálném čase svědky toho, jak pod zástěrkou rozvoje podmínek středního školství ve Šluknovském výběžku místní zájmové skupiny protlačily svůj záměr na vybudování sportovní haly v takové lokalitě města, kam evidentně nepatří. Aktéři samozřejmě nejsou anonymní. Za otce nápadu na středoškolský kampus se v médiích sám prohlašuje pedagog z Varnsdorfu Mgr. Petr Šmíd.
U první verze kampusu z roku 2019 – označené jako „varianta I“ – se ještě dalo hovořit o rozumném přístupu k dimenzování plánovaných objektů kampusu. Během necelých 2 let se ovšem stalo něco, kde o rozumném přístupu hovořit nelze.
Při znalosti varnsdorfských specifik není až tak složité si domyslet, že u zrodu zásadně překopané verze kampusu z roku 2020 – označené jako „varianta II“ – se už nehrálo o potřeby školy, nýbrž o potřeby jiného subjektu. Ve Varnsdorfu je víceméně pravidlem, že v tomto směru většinou fouká vítr z fotbalové Kotliny, kde sídlí místní profesionální fotbalový klub. A ten k prosazení svých zájmů neváhá použít jakýchkoliv „lobbistických“, potažmo politických, prostředků. Větrům z Kotliny nastavila plachty varnsdorfská místní organizace hnutí ANO. Není obtížné zjistit, kdo je „náhodou“ současně klíčovou osobou místního ANO a osobou, jejíž firma dominuje na dresech fotbalistů z varnsdorfské Kotliny.
Nová sportovní hala kampusu v Mariánské ulici, vybudovaná doslovně na dohled od domoviny fotbalových profesionálů, sídlících v areálu Kotlina, bude velmi příhodná jako další tréninkové zázemí fotbalistů. O jejich předimenzovaných nárocích svědčí právě pohled na fotbalový areál v Kotlině, jehož nekonečné vylepšování a dostavby desítky roků financuje město Varnsdorf, kterému zmíněný areál patří.
Manažery fotbalového klubu nikdy nezajímaly potřeby ostatních občanů Varnsdorfu. Obzor klubových manažerů je ohraničen pouze prostorem fotbalových stadionů a hřišť, které si za peníze města nechali postavit. A jejich klíčovým „sociálním programem“ je farmaření s fotbalovým dorostem i žáky všech kategorií, který poté zúročují obchodováním s dospělými ligovými profesionály.
Každý soudný návštěvník Varnsdorfu, nemluvě o poctivých architektech či místních esteticky a kulturně zorientovaných občanech, bude po dokončení nové sportovní haly v Mariánské ulici nevěřícně zírat na neforemnou obludu, rámující předpolí historického náměstí E. Beneše. Už dnes je Varnsdorf obdařen stavbou, u které si lze dobře představit, jakou „ozdobou“ bude sportovní hala v Mariánské ulici. Ze spodního pohledu ke kostelu sv. Petra a Pavla, stojícímu na náměstí, v úrovni mostu přes řeku Mandavu na ulici Legií, je to krytý zimní stadion. Sportovní hala se tak stane faktickým dvojčetem zimního stadionu na protilehlé horní straně kostela. Urbanistický masakr lokality v dohledu kostela sv. Petra a Pavla tím bude završen.
Pokud si Ústecký kraj a samospráva města Varnsdorf takto představují urbanistický pokrok na úrovni 21. století, pak pokračující úpadek tohoto města je neodvratitelný. Poslední zbytky historického genia loci města jsou devastovány způsobem, jako by právě skončila druhá světová válka.
Pro klid vlastního svědomí byl ze strany spolku Občanská iniciativa Varnsdorf 2000 učiněn pokus o zatažení záchranné brzdy a zrevidování projektu středoškolského kampusu v urbanisticky nepřijatelné verzi, označené jako „varianta II“. S obdobnou situací se spolek setkal už v roce 1990, při své kampani za přehodnocení výstavby atletického areálu u sportovní haly na Západní ulici. Sportovci tenkrát, před rokem 1989, obdobně neférově zvítězili s využitím svých konexí v komunistických mocenských strukturách, u kterých stranicky „lobbovali“ až v pražském ústředí tehdejšího ÚV ČSTV.
Jejich nynější následovníci z hnutí ANO, působící v Zastupitelstvu Varnsdorfu a v Zastupitelstvu Ústeckého kraje, se netají tím, že historii by nejraději vypustili z učebních osnov. Nezbývá než doufat, že nové generace, které se budou angažovat v politice, jako například Pirátská strana, půjdou přesně opačným směrem a zejména poválečnou historii Československa si velmi důkladně nastudují. Kdo se nepoučí z vlastní historie, je odsouzen k tomu, aby opakoval její chyby. V nejsevernějším česko-saském příhraničí to platí dvojnásob.
Varnsdorf 25. června 2021
Občanská iniciativa Varnsdorf 2000
Spolek evidovaný SR KS v Ústí nad Labem, IČ 024 18 878, registrován od 4. 7. 1990
http://www.oivarnsdorf2000.cz/
Autorům středoškolskému kampusu ve Varnsdorfu je architektura města a respekt
k jeho urbánní historii neznámým pojmem
Je třeba kvůli kampusu odepsat i vzhled nejcennější historické lokality města?
Rádi bychom, jako spolek působící ve Varnsdorfu, poděkovali zastupitelům Ústeckého kraje z Pirátské strany za to, že na zasedání pléna Zastupitelstva ÚK s pochopením nastolili podstatu problému přípravy projektu středoškolského kampusu ve Varnsdorfu, na který Ústecký kraj plánuje vynaložit částku víc než 433 milionů korun.
Byli jsme v reálném čase svědky toho, jak pod zástěrkou rozvoje podmínek středního školství ve Šluknovském výběžku místní zájmové skupiny protlačily svůj záměr na vybudování sportovní haly v takové lokalitě města, kam evidentně nepatří. Aktéři samozřejmě nejsou anonymní. Za otce nápadu na středoškolský kampus se v médiích sám prohlašuje pedagog z Varnsdorfu Mgr. Petr Šmíd. U první verze kampusu z roku 2019 – označené jako „varianta I“ – se ještě dalo hovořit o rozumném přístupu k dimenzování plánovaných objektů kampusu. Během necelých 2 let se ovšem stalo něco, kde o rozumném přístupu hovořit nelze.
Při znalosti varnsdorfských specifik není až tak složité si domyslet, že u zrodu zásadně překopané verze kampusu z roku 2020 – označené jako „varianta II“ – se už nehrálo o potřeby školy, nýbrž o potřeby jiného subjektu. Ve Varnsdorfu je víceméně pravidlem, že v tomto směru většinou fouká vítr z fotbalové Kotliny, kde sídlí místní profesionální fotbalový klub. A ten k prosazení svých zájmů neváhá použít jakýchkoliv „lobbistických“, potažmo politických, prostředků. Větrům z Kotliny nastavila plachty varnsdorfská místní organizace hnutí ANO. Není obtížné zjistit, kdo je „náhodou“ současně klíčovou osobou místního ANO a osobou, jejíž firma dominuje na dresech fotbalistů z varnsdorfské Kotliny.
Nová sportovní hala kampusu v Mariánské ulici, vybudovaná doslovně na dohled od domoviny fotbalových profesionálů, sídlících v areálu Kotlina, bude velmi příhodná jako další tréninkové zázemí fotbalistů. O jejich předimenzovaných nárocích svědčí právě pohled na fotbalový areál v Kotlině, jehož nekonečné vylepšování a dostavby desítky roků financuje město Varnsdorf, kterému zmíněný areál patří.
Manažery fotbalového klubu nikdy nezajímaly potřeby ostatních občanů Varnsdorfu. Obzor klubových manažerů je ohraničen pouze prostorem fotbalových stadionů a hřišť, které si za peníze města nechali postavit. A jejich klíčovým „sociálním programem“ je farmaření s fotbalovým dorostem i žáky všech kategorií, který poté zúročují obchodováním s dospělými ligovými profesionály.
Každý soudný návštěvník Varnsdorfu, nemluvě o poctivých architektech či místních esteticky a kulturně zorientovaných občanech, bude po dokončení nové sportovní haly v Mariánské ulici nevěřícně zírat na neforemnou obludu, rámující předpolí historického náměstí E. Beneše. Už dnes je Varnsdorf obdařen stavbou, u které si lze dobře představit, jakou „ozdobou“ bude sportovní hala v Mariánské ulici. Ze spodního pohledu ke kostelu sv. Petra a Pavla, stojícímu na náměstí, v úrovni mostu přes řeku Mandavu na ulici Legií, je to krytý zimní stadion. Sportovní hala se tak stane faktickým dvojčetem zimního stadionu na protilehlé horní straně kostela. Urbanistický masakr lokality v dohledu kostela sv. Petra a Pavla tím bude završen.
Pokud si Ústecký kraj a samospráva města Varnsdorf takto představují urbanistický pokrok na úrovni 21. století, pak pokračující úpadek tohoto města je neodvratitelný. Poslední zbytky historického genia loci města jsou devastovány způsobem, jako by právě skončila druhá světová válka. Éra komunistického znárodňovacího divokého západu tu ještě dnes pro některé jedince funguje jako vzor pro jejich podnikání.
Pro klid vlastního svědomí byl ze strany spolku Občanská iniciativa Varnsdorf 2000 učiněn pokus o zatažení záchranné brzdy a zrevidování projektu středoškolského kampusu v urbanisticky nepřijatelné verzi, označené jako „varianta II“. S obdobnou situací se spolek setkal už v roce 1990, při své kampani za přehodnocení výstavby atletického areálu u sportovní haly na Západní ulici. Sportovci tenkrát, před rokem 1989, obdobně neférově zvítězili s využitím svých konexí v komunistických mocenských strukturách, u kterých stranicky „lobbovali“ až v pražském ústředí tehdejšího ÚV ČSTV.
Jejich nynější následovníci z hnutí ANO, působící v Zastupitelstvu Varnsdorfu a v Zastupitelstvu Ústeckého kraje, se netají tím, že historii by nejraději vypustili z učebních osnov. Nezbývá než doufat, že nové generace, které se budou angažovat v politice, jako například Pirátská strana, půjdou přesně opačným směrem a zejména poválečnou historii Československa si velmi důkladně nastudují. Kdo se nepoučí z vlastní historie, je odsouzen k tomu, aby opakoval její chyby. V nejsevernějším česko-saském příhraničí to platí dvojnásob.
Compendium faktografie ke kauze:
Zastupitelstvo Ústeckého kraje dne 21. června 2021 na svém 7. zasedání odsouhlasilo projekt Středoškolského kampusu ve Varnsdorfu (SKV), administrovaný způsobem, který by v prostředí, kde se respektují zásady péče řádného hospodáře a respektují se korektně i další normy pro přípravu obdobných projektů, odsouhlasen být nemohl.
1. Systémovým nastavením projektové agendy SKV byla znemožněna oponentura odborná, politická i laická
(občanská).
2. Netransparentní příprava zadání a podkladů projektu na SKV.
3. Netransparentní výběr zhotovitele studie proveditelnosti SKV.
4. Netransparentní výběr zhotovitele předprojektové studie SKV.
5. Netransparentní a neodůvodněná projektová konverze SKV v mezidobí 2019 – 2020 z podoby „varianta I“ do podoby „varianta II“.
6. Předprojektová architektonická studie SKV bez řádné architektonické soutěže dle zásad ČKA.
7. Zhotovitel studie proveditelnosti a předprojektové studie SKV – firma PRoProjekt Rumburk s.r.o. – z
podstaty obsahu projektového zadání zakázek na obě studie byla tato firma ve střetu zájmů. V tom
smyslu, aby u prvotní studie proveditelnosti byly cíleně eliminovány negativní stránky celého projektu
SKV a tím zajištěno bezrozporné schválení následné předprojektové studie investice ÚK do SKV,
přidělené Ústeckým krajem formou přímé zakázky pro tutéž firmu PRoProjekt Rumburk s.r.o. Tato firma
si de facto sama připravila zadávací podmínky pro svou vlastní zakázku na předprojektovou studii SKV.
8. Přejmenování sportovní haly na školní tělocvičnu SKV je pouze formální a deklarativní změnou.
9. Úspora 19 milionů korun u investice za 433 milionů korun je marginální změnou, která dokládá irelevanci
předkladatelem deklarované korekce v projektu SKV.
10. Při realizaci projektu SKV dle „varianty I“ by se docílilo úspory na investičních nákladech
Ústeckého kraje ve výši 86 075 300,00 Kč. Pro potřeby školy by se jednalo o adekvátní
řešení.
11.Vypuštění vnitřního hlediště v prostoru školní tělocvičny nic nemění na vnějších
parametrech objektu a jeho urbanisticky naprosto nevhodném umístění v dané lokalitě.
12. Zásadní otázkou se jeví, které konkrétní osoby od počátku intervenovaly do přípravy
podkladů projektu na SKV, zejména pak do konverze předprojektové studie SKV z
„varianty I“ na „variantu II“.
Varnsdorf 27. června 2021
Občanská iniciativa Varnsdorf 2000
Spolek evidovaný SR KS v Ústí nad Labem, IČ 024 18 878, registrován od 4. 7. 1990
http://www.oivarnsdorf2000.cz/