Nastavení cookies

Soubory cookies a další technologie nám pomáhají si uvědomit, co je pro vás důležité a o co máte zájem. V nastavení si můžete vybrat, které cookies můžeme používat. Svůj souhlas můžete kdykoliv odvolat.

Přečtěte si naše zásady o zpracování osobních údajů... 

Vždy aktivní

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Žádné cookie na odiv

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Žádné cookie na odiv

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Žádné cookie na odiv

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Žádné cookie na odiv

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Žádné cookie na odiv

Až deset tisíc dětí zůstalo během první vlny koronaviru bez kontaktu se školou. Na vině byl často chybějící počítač nebo připojení k internetu. Situace není o moc lepší ani teď a znovu hrozí, že nemalé množství dětí vypadne na dlouhé měsíce ze vzdělávacího systému. Co nezvládla vláda, musí napravovat dobrovolníci a neziskové organizace. Pomoc nabízí i Piráti. 

Už během prvního nouzového stavu se naplno ukázal negativní vliv sociálních rozdílů na přístup ke vzdělání. V sociálně znevýhodněných a mnohdy početných rodinách často chybí jakékoliv technické vybavení nezbytné pro distanční výuku. Podle Akademie věd je v Česku kolem šesti procent dětí, kterým doma schází počítat, tři procenta domácností jsou bez připojení k internetu. Dohromady ze vzdělávacího systému vypadlo podle šetření České školní inspekce minimálně deset tisíc dětí.

Neziskové organizace a školy z Ústeckého kraje, se kterými byl v létě v kontaktu pirátský poslanec František Navrkal, potvrdily, že situace je ještě vážnější na severu Čech. Piráti se proto rozhodli zorganizovat pomoc pro rodiny, jejichž dětem znovu hrozí, že na dlouhé měsíce ztratí přístup ke vzdělání.

„Každé dítě by mělo mít možnost maximálně rozvíjet svůj potenciál bez ohledu na obsah peněženky svých rodičů. Vzdělání se ani v této nelehké době nesmí stát výsadou pro vyvolené, ale má být dostupné všem bez rozdílu. Naším cílem je v první řadě oslovit rodiče, kteří teď naléhavě potřebují pomoc pro své děti a třeba ani nevědí, kam se mají obrátit,“ uvedl poslanec Navrkal.

Pirátské centrum v Ústí nad Labem se stane místem, kam lidé mohou vozit počítače či tablety, které chtějí věnovat potřebným. S výběrem a distribucí pomůžou také členové strany a dobrovolníci.

„Kromě techniky sháníme i dobrovolníky, kteří nám pomohou s její opravou, svozem a distribucí. Počítáme s tím, že nemalou roli sehraje také naše spolupráce s iniciativou Počítače dětem, která má po celém Česku hustou síť poboček a dobrovolníků a byla velice úspěšná už během první vlny, dodal Navrkal.

Jednou ze zásadních překážek distanční výuky je také chybějící připojení k internetu v řadě domácností, s jejich zajištěním by mohly pomoci obce či zvýhodněné tarify od operátorů.

„Připojení k internetu by rodinám mohly poskytnout obce, které často disponují veřejnou sítí, nicméně zásadní roli v tomto ohledu musí sehrát vláda. Jedině ona je v pozici vyjednat s operátory zvýhodnění tarify či datové balíčky a umožnit jejich úhradu například formou rodinných dávek,“ uzavřel Navrkal.