Až deset tisíc dětí zůstalo během první vlny koronaviru bez kontaktu se školou. Na vině byl často chybějící počítač nebo připojení k internetu. Situace není o moc lepší ani teď a znovu hrozí, že nemalé množství dětí vypadne na dlouhé měsíce ze vzdělávacího systému. Co nezvládla vláda, musí napravovat dobrovolníci a neziskové organizace. Pomoc nabízí i Piráti. 

Už během prvního nouzového stavu se naplno ukázal negativní vliv sociálních rozdílů na přístup ke vzdělání. V sociálně znevýhodněných a mnohdy početných rodinách často chybí jakékoliv technické vybavení nezbytné pro distanční výuku. Podle Akademie věd je v Česku kolem šesti procent dětí, kterým doma schází počítat, tři procenta domácností jsou bez připojení k internetu. Dohromady ze vzdělávacího systému vypadlo podle šetření České školní inspekce minimálně deset tisíc dětí.

Neziskové organizace a školy z Ústeckého kraje, se kterými byl v létě v kontaktu pirátský poslanec František Navrkal, potvrdily, že situace je ještě vážnější na severu Čech. Piráti se proto rozhodli zorganizovat pomoc pro rodiny, jejichž dětem znovu hrozí, že na dlouhé měsíce ztratí přístup ke vzdělání.

„Každé dítě by mělo mít možnost maximálně rozvíjet svůj potenciál bez ohledu na obsah peněženky svých rodičů. Vzdělání se ani v této nelehké době nesmí stát výsadou pro vyvolené, ale má být dostupné všem bez rozdílu. Naším cílem je v první řadě oslovit rodiče, kteří teď naléhavě potřebují pomoc pro své děti a třeba ani nevědí, kam se mají obrátit,“ uvedl poslanec Navrkal.

Pirátské centrum v Ústí nad Labem se stane místem, kam lidé mohou vozit počítače či tablety, které chtějí věnovat potřebným. S výběrem a distribucí pomůžou také členové strany a dobrovolníci.

„Kromě techniky sháníme i dobrovolníky, kteří nám pomohou s její opravou, svozem a distribucí. Počítáme s tím, že nemalou roli sehraje také naše spolupráce s iniciativou Počítače dětem, která má po celém Česku hustou síť poboček a dobrovolníků a byla velice úspěšná už během první vlny, dodal Navrkal.

Jednou ze zásadních překážek distanční výuky je také chybějící připojení k internetu v řadě domácností, s jejich zajištěním by mohly pomoci obce či zvýhodněné tarify od operátorů.

„Připojení k internetu by rodinám mohly poskytnout obce, které často disponují veřejnou sítí, nicméně zásadní roli v tomto ohledu musí sehrát vláda. Jedině ona je v pozici vyjednat s operátory zvýhodnění tarify či datové balíčky a umožnit jejich úhradu například formou rodinných dávek,“ uzavřel Navrkal.