Při jednání zastupitelstva 27. 8. 2020 nám byl předložen materiál, ve kterém jsme měli hlasovat o tzv. ITS – Inteligentním dopravním systému (dále jen ITS), v celkové ceně 7 756 000,- Kč. Při poskytnuté dotaci 85 %, by tato akce údajně měla město Děčín přijít na 1 164 000,- Kč.
Absence podkladů a nulové zdůvodnění této investice ve mně vzbudily řadu otázek. Základní otázkou je: mám hlasovat pro výdaj více než 7 mil. Kč, i když se nedozvím, jaký bude výsledek jejich použití?
V diskusi k tomuto bodu jsem vyslovil pochybnosti. Stejně tak nebyli se zdůvodněním této investice spokojeni zastupitelé O. Chmelík (VPD) a T. Brčák (ODS). Zastupitel O. Smíšek, který byl až do pádu koalice radním pro Smart city a je výrazným propagátorem tohoto projektu, naše otázky a pochybnosti odbyl s dávkou arogance jemu vlastní. Objasnění účelu a hlavně užitečnosti této investice jsme se nedočkali. Přesto bývalá koalice (ANO, Náš Děčín, ČSSD) v čele s odvolaným primátorem J. Hroudou tomuto projektu dala při hlasování zelenou.
Dne 12. 11. 2020 byla ustavena nová koalice (ANO, VPD, ODS, Změna pro Děčín a Piráti). Vzhledem k současné situaci, kdy jsou ohroženy příjmy měst a obcí, jsme se rozhlíželi, jak bychom mohli budoucí výdaje snížit.
Jako jedna ze zbytných investic se jeví realizace akce ITS. Protože jsme ale z dřívějšího projednání v zastupitelstvu neměli žádné informace o obsahu, účelu, ani skutečných nákladech, bylo nezbytné odhalit záhadu a s utajovaným projektem ITS a podrobně se s tím seznámit. Bylo překvapivé, že akce byla projednávána v Radě města dne 24. 3. 2020, 18. 8. 2020, a pak předložena k hlasování zastupitelstvu. Ani v jednom případě projekt nebyl součástí projednávaného materiálu.
Projekt byl zpracován děčínskou pobočkou ČVUT. Finanční kalkulace v projektu neřešily DPH, takže jestli jsou prezentované ceny „s“ nebo „bez“ DPH, je záhadou. Celkové ceny se v tomto utajovaném projektu totiž výrazně liší od cen schválených radními a předložených zastupitelům k hlasování. Namísto celkové ceny 7 756 000,- Kč projednané v Radě města projekt uvažuje celkovou cenu 9 931 365,- Kč. Z toho logicky vyplývá, že město Děčín musí místo částky 1 164 000,- Kč z kasy vydat částku 3 338 765,- Kč.
Doslova mne však projekt překvapil v položkách, které uvažují předem zaplatit zhotoviteli za nedodané zboží a služby v celkové částce 3 651 921,- Kč. Za kamery a detektory, které budou dodány za 8 – 11 let, má město Děčín zaplatit zhotoviteli předem částku 565 000,- Kč. Za zpracování videa a přenos dat z detektorů, které budou dodávány v průběhu budoucích 15 let, má město Děčín zaplatit předem částku 3 087 673,- Kč.
Musel jsem si text přečíst dvakrát. Nemohl jsem uvěřit tomu, že by naše město mělo dnes zaplatit něco, co dostane za 10, resp. 15 let. Když jsem se ujistil, že skutečně čtu dobře, tak mě napadlo několik otázek:
- Skutečně je město Děčín tak bohaté, že může sponzorovat soukromou firmu na 15 let dopředu? Notabene, když se chystá vzít úročený úvěr?
- Zaplatil bych ze své kapsy komukoliv předem za kamery nebo jakékoliv jiné zboží, které mi bude dodáno za 10 let? Proč nemohu za kameru zaplatit až v době, kdy bude dodána?
- Zaplatil bych ze své kapsy za službu zpracování videa, datové přenosy na 15 let předem?
- Umíme si při neuvěřitelném tempu rozvoje přenosové techniky představit, co s těmito věcmi a službami udělá vývoj za 5 let, natož za 10 až 15 let?
- No a ta nejdůležitější otázka. Jak se případně bude město Děčín domáhat vrácení peněz, když by dodavatelská firma případně zkrachovala?
Jistě si tyto otázky položí i každý z občanů našeho města. Já jsem toho názoru, že tento způsob obchodování je zcela mimořádně nezvyklý. Výplata částky 3 651 921,- Kč na 15 let předem, navíc z veřejných zdrojů, je velmi jemně řečeno riskantním, nezodpovědným a neodůvodnitelným výdajem, který není v zájmu města Děčín ani jeho občanů. Dokonce si troufám i tvrdit, že je v rozporu s § 38 odst. 1 zákona o obcích č. 128/2000 Sb.
Konečně jsem ale pochopil jednání zastupitele O. Smíška. Rozumím mu, proč bránil tomu, aby radní města a zastupitelé byli před hlasováním seznámeni s projektem, celkovými náklady, načasováním platby za dílo a užitkem pro občany. Po prostudování projektu jsem toho názoru, že by realizace projektu městu Děčín nepřinesla užitek odpovídající celkovým nákladům.
Za Piráty Děčín Petr Zdobinský
Vyjádření ČVUT:
touto formou bychom rádi, jakožto spoluautoři městem Děčín podávaného projektu ITS (Intelligent transportation system), objasnili některá tvrzení, která se objevila na 9. zasedání Zastupitelstva města Děčín a byla od té doby šířena radním města Děčín, panem Zdobinským.
Projekt ITS Děčín, s jehož přípravou pomáhalo děčínské pracoviště Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického v Praze, je zaměřen na pořízení dopravně telematických technologií pro město, zahrnuje tedy investiční náklady především na dopravní detektory pro sledování dopravy a proměnné informační tabule, které mají navigovat na volná parkovací místa. Aby měl tento projekt šanci uspět a dotaci 85 % z uznatelných nákladů mohl získat, musel sloužit přesně specifikovaným účelům, splnit přesně dané požadavky stanovené v příslušné Výzvě k podávání projektů a při zpracování žádosti se musel řídit závaznými postupy podle Pravidel pro žadatele a příjemce. Proto je projekt města Děčína podaný podle této výzvy zamýšlen na 2 roky s rozpočtem 7 755 791 Kč.
To, že byla projektová žádost přijata, úspěšně prošla oponentním posuzováním a poskytovatel předložil městu Děčín smlouvu na získání této 85% dotace, jednoznačně potvrzuje, že projekt byl zpracován kvalitně a splnil všechny požadavky na smysluplnost, hospodárnost a v neposlední řadě i početní správnost podkladů tohoto projektu.
Není nám zřejmé, z jakých podkladů p. Zdobinský došel k tvrzení, že celková částka za projekt je přes 10 mil. Kč a dotace tedy pokrývá jen cca 60 % místo slibovaných 85 %. Jednou z možností je, že 10 mil. Kč byl limit stanovený tehdejší radou města, kterou v té době připravovaná projektová žádost nesměla překročit. Tento limit však nebyl vyčerpán a všechny přílohy projektové žádosti uvádí výši rozpočtu 7 755 791 Kč. Projektová žádost neobsahuje jakoukoliv informaci o tom, že město Děčín bude muset předem předplatit zpracování dat z instalovaných ITS technologií a obměnu součástí systému, na čemž bylo založeno tvrzení o bezúročné půjčce na 15 let pro soukromou firmu. V příloze projektové žádosti „Způsob detekce obsazenosti parkovacích míst“ je konkrétně uvedeno: „Služba vyhodnocení videozáznamu je hrazena paušálně za každou kameru.“ Provozní náklady jsou jasně uváděny v jednotkách Kč/měsíc, €/měsíc apod. Z dokumentů zřetelně vyplývá, že celý projekt budování systému ITS v Děčíně i jeho následný provoz vychází z toho, že město bude platit pouze a výhradně fakturované částky za skutečně předané dodávky částí systému a průběžně za skutečně poskytnuté služby.
Domníváme se, že zde došlo k nedorozumění a že p. Zdobinský omylem přičetl k částce za projekt na pořízení ITS pro Děčín také předpokládané náklady na provoz, a to jak za celý projekt, tak v případě jím uváděného příkladu – parkoviště u volejbalu. Zde považujeme za nutné ozřejmit, že předběžná kalkulace provozních nákladů je povinnou součástí projektové žádosti i přesto, že provozní náklady nejsou součástí projektu (dotace je poskytována pouze na pořízení systému, ne na jeho následný provoz). Tuto předběžnou kalkulaci vyžaduje poskytovatel dotace právě proto, aby on i nezávislí oponenti mohli kvalifikované posoudit, zda je posuzovaný projekt životaschopný, účelný, ekonomicky efektivní a zda tedy má smysl dotací podpořit jeho vybudování.
Zpracování této kalkulace se řídí přesnou metodikou poskytovatele dotace včetně délky tzv. referenčního období a je povinnou součástí CBA (Cost Benefit Analysis – analýza srovnávající cenu projektu s jeho předpokládanými přínosy), podle které poskytovatel rozhoduje, zda dotaci udělit. Proto byly provozní náklady podle pravidel kalkulovány na 15 let do budoucna, a proto jsou tyto částky orientační. Podle metodiky musí předběžná kalkulace vycházet z doložených cen obvyklých v místě a čase podání projektové žádosti. To znamená, že se vychází z cenových podkladů firem, které tyto technologie a služby v současnosti dodávají. Jedná se tedy o tržní průzkum podle přesně daných pravidel. Zahrnutí podkladů od konkrétních firem do předběžné kalkulace rozhodně nepředstavuje jakýkoliv závazek města Děčín k těmto firmám ani na uzavření smlouvy na tyto dodávky, ani na zaplacení čehokoliv předem.
Navrhovaný systém ITS Děčín svou cenou vyžaduje podle platné legislativy výběrové řízení, které následně vede k uzavření závazné smlouvy s dodavateli. Součástí projektové žádosti byl seznam výběrových řízení, která se v budoucnu mají uskutečnit. V době zpracovávání žádosti o dotaci tedy ani nebylo možné znát výsledek budoucího výběrového řízení, a tudíž nebylo možné znát přesnou cenu navrhovaného systému.
Je pravděpodobné a z hlediska poskytovatele dotace zcela přípustné, že by ve skutečnosti v budoucnu mohly být provozní náklady nižší. Není zřejmé, na základě čeho pan Zdobinský tvrdí, že budou vyšší. Naopak se dá se předpokládat, že s technologickým pokrokem a s rozšířením používání těchto a podobných technologií budou ceny klesat. Pracovní skupina Smart City navíc již v době zpracovávání projektové žádosti připravovala vlastní vývoj neuronové sítě pro vyhodnocování sbíraných dat, čímž by došlo k výraznému snížení provozních nákladů. V dokumentech k projektu toto není uvedeno, jelikož, jak již bylo zmíněno, se zpracování žádosti muselo řídit závaznými postupy podle Pravidel pro žadatele a příjemce. Bylo tedy nutno vypracovat standardní předběžnou kalkulaci provozních nákladů na základě tržního průzkumu jakožto povinnou součást projektové žádosti.
V případě jakýchkoliv nejasností nebo dotazů se na nás jakožto zpracovatele projektu neváhejte obrátit. Rádi vám je objasníme.
S pozdravem
Ing. Alexandra Dvořáčková, Ph.D.
Ing. Lenka Hájková
Ing. Martin Scháno
ODPOVĚĎ PETRA ZDOBINSKÉHO:
Vážená paní inženýrko Dvořáčková,
jsem zastupitelem města Děčín, hájím jeho zájmy a zájmy občanů. Spor o ITS měl být na úrovni zastupitelů města Děčín. Nikde jinde, než mezi zastupiteli, jsem zatím ohledně projektu ITS nic neprezentoval. Pokud bych tento spor personalizoval, mohl se odehrát mezi mnou a zastupitelem Ing. Smíškem. Neměl jsem v úmyslu zahájit, a už vůbec ne rozvíjet jakýkoliv spor s ČVUT. Přesto se k neadresným výzvám a vašich kolegů vyjádřím.
Váš projekt ITS, opatřený logem vysoké školy ČVUT, na první pohled vzbuzuje úctu. Podívám-li se ale na některá tvrzení a technická řešení, vzbuzuje ve mně zklamání a smutek. Peníze, které za tento projekt město Děčín vysoké škole zaplatilo, považuji za promarněné. Důvod? Ta tam je moje představa, že každé tvrzení a technické řešení, které je obsahem projektu takové vědecké autority, jakou je ČVUT, musí být prokázané a pravdivé. Tyto vlastnosti projekt bohužel nemá. Technická řešení v 2. části projektu nazvané
„Monitoring parkovacích míst“ ve spojení s třetí částí, nazvanou „Proměnné informační tabule“, jsou šetrně řečeno neužitečná.
Ing. Ondřej Smíšek, který se stal po volbách zastupitelem a „uvolněným“ náměstkem primátora města Děčín pro SMART CITY. „Neuvolnil“ se ale z funkce vedoucího pracoviště FD ČVUT v Děčíně. Tím se dostal do ukázkového střetu zájmů, kdy se za dva subjekty současně podílel na vymýšlení, objednávání, fakturaci a proplácení odměn pro ČVUT.
Projekt ITS o který tu jde, byl 2x projednán a nepochopitelně schválen v radě města, aniž by ho náměstek Smíšek radním předvedl. Následně byl projekt jako programový bod projednáván při jednání zastupitelstva a opět projekt zastupitelům předložen nebyl. Celkem tři zastupitelé, vč. mě, žádali náměstka Smíška, aby nám projekt objasnil. Odmítl. Tehdy koaliční zastupitelé programový bod utajovaného projektu schválili – včetně žádosti o dotaci.
Myslím, že je celkem logické, že čím více náměstek primátora města Děčín Smíšek a současně vedoucí pracoviště FD ČVUT v Děčíně odmítal projekt předložit, tím více jsme byli odhodláni podívat se na jeho obsah.
Když jsme se k projektu konečně dostali, tak nás na první pohled mimořádně zaujalo tvrzení v úvodu (cituji): „V Děčíně již okolo jednoho roku funguje automatizovaný systém rozpoznávání obsazenosti parkovacích míst na základě analýzy obrazového záznamu neuronovými sítěmi na parkovišti na Mírovém náměstí. Tento systém se značně osvědčil a město má zájem o jeho rozšíření a další využití pro navigaci na volná parkovací místa.“
Toto tvrzení nebylo podloženo žádnými konkrétními údaji. Pokud máme jako zastupitelé o něčem spolurozhodovat a nést odpovědnost, logicky jsme se chtěli seznámit s tím, kde a jak zmíněný automatizovaný systém funguje. Na základě žádosti dle zákona 106/99 Sb. o svobodném přístupu k informacím jsme obdrželi odkaz na stránku s údaji o obsazených a volných parkovacích místech http://portabo.cz/parkovani.
Funkčnost jsme zkoušeli třikrát https://youtu.be/4Wuez_QN-R0, a to v různých dnech a hodinách. Z poslední zkoušky jsme pořídili videozáznam. Ačkoliv jsem obdržel oficiální informaci, že se údaje aktualizují každou minutu, v žádném z kontrolních případů nesouhlasil údaj o volných a obsazených parkovacích místech a neaktualizoval se. Za zkušební provoz nefunkčního systému město Děčín zaplatilo 21 000 Kč. Pro mě je absolutně nepochopitelné, že nám někdo chce předvést jakýsi systém, který nám chce prodat za miliony Kč, on nefunguje a my mu za to platíme měsíční paušál 833,- Kč.
Dobrý obchod, ne?
Existují ještě další, zatím nevyřčené argumenty potvrzující neužitečnost systému. Možná na ně později také dojde. V každém případě skutečnost, že jsme zabránili realizaci projektu ITS, považuji za úspěch pro město Děčín a jeho občany. Nepřinesl by jim vůbec nic užitečného. Zabránili jsme zbytečnému výdaji z veřejných financí více než 9 milionů Kč, které jsou v projektu rozpočtovány.
Ze strany ČVUT bych považoval za férový přístup a začátek nástupu cesty k narovnání vztahů, kdyby městu Děčín byly za tento projekt ITS vráceny fakturované a již zaplacené finanční prostředky.
Petr Zdobinský – člen rady města Děčín (Piráti)